Nieuwsbrief mei 2021

Items van deze maand

Twee gratis wandelingen in Ver-Assebroek

Uitslag van onze plaatselijke zoektocht

Een toneel-zoek(fiets)tocht in Loppem

Zomerzoektocht

Davidsfonds Academie

een e-cursus over Zuid-Afrika,

een webinar en een podcast over Paul van Ostaijen

Beste lid en sympathisant

Dank aan de dappere wandelaars, die aan onze fotozoektocht deelgenomen hebben. De oplossingen en de winnaars verschijnen half mei op onze lokale website. En omdat wandelen tegenwoordig in is, bieden we deze maand twee gratis wandelingen aan om nog beter de landelijke omgeving van Ver-Assebroek te ontdekken. En ondertussen schuiven we dichter bij de zomer, die alleszins beter zal zijn dan de vorige.

Uitslag plaatselijke zoektocht

Onze eerste plaatselijke zoektocht was een succes. Bedankt.

De gelukkige winnaars van een Davidsfondsboekenbon ter waarde van € 30 zijn  (op basis van de schiftingsvraag):

Marc Boone

Maurice Hauspy

Lieve Maeseele

Proficiat.

Twee gratis wandelingen

Geniet van de mooie omgeving die Ver-Assebroek te bieden heeft: Gemeneweidebeek, Ryckevelde en het Meersengebied.

We vatten het samen in twee wandelingen:

wandeling 1 start en eindigt aan Hoeve Hangerijn (Gemeneweideweg-Zuid 113) bij knooppunt 11 of aan Kasteel van Ryckevelde bij knooppunt 18 (7,9 km)

wandeling 2 start en eindigt op het kerkplein van Ver-Assebroek (Pastoor Verhaegheplein) bij knooppunt 44

Wandeling 1
Wandeling 2

Een toneel-zoek(fiets)tocht in Loppem

Ontdek de detective in jou en ontmasker de moordenaar in een toneelzoektocht van 17 km, met de fiets of met de auto. De speurtocht start en eindigt in de buurt van de kerk van Loppem. Op 11 locaties is er een bord met een QR-code. Scan deze met jouw smartphone en beleef ter plaatse een stuk van de puzzel. Vergeet dus zeker niet jouw telefoon goed op te laden. Zorg voor een geschikte app om de QR-code vlotjes te scannen en de rest volgt stap voor stap zoals het past in een thrillerverhaal.

Deelnemen is gratis maar je dient wel vooraf in te schrijven via de website van het toneelgezelschap 'Het Zingend Vuurgeboomte'.

Het verhaal kan je ontdekken vanaf 1 mei en eind juni klaart het donkere op. De naam van de hoofdverdachte kan je dan vinden op de bovenvermelde website.

Klik hier voor meer info

Zomerzoektocht

Op 21 juni start de zomerzoektocht van het Davidsfonds. Dit jaar verkennen we de Leiestreek tussen Gent en Zulte. Meer info in de nieuwsbrief van juni. Vanaf 1 juni kunnen deelnemingspakketten via onze vereniging besteld worden.

Deze maand zetten we opnieuw een e-cursus en een webinar in de kijker:

'Verborgen Verleden. Vlaanderen en Zuid-Afrika' door de Nederlandse journalist en historicus Bart de Graaff. Deze e-cursus is permanent online.

Ik wil meer info over de e-cursus 'Vlaanderen en Zuid-Afrika'

'Paul van Ostaijen en zijn beeldende tijdsgenoten' door Dr. Johanna Kint.
Zaterdag 8 en 22 mei 2021 van 10 tot 11.30 uur

Ik wil meer info over de webinar 'Paul van Ostaijen en zijn beeldende tijdgenoten'

Over de laatste levensjaren van Paul van Ostaijen is er ook een interessante podcast te beluisteren. Klik op de onderstaande blauwe balk en verneem meer over 'de laatste reis' van deze Vlaamse dichter en schrijver.

De laatste reis van Paul van Ostaijen