'Mal of mooi … of gewoon handig’ Geschiedenis van een aantal accessoires

Zij hangt de huik naar de wind. Wat hangt zij dan eigenlijk naar de wind? Hij is tot in de puntjes verzorgd. Aha ! Tot in welke puntjes dan wel? Hadden we de horloge niet uitgevonden, liepen we dan met een zandloper aan de arm? Leesbril nodig? Hoe losten ze het probleem vroeger op? Schoenen, handtassen, … Wanneer doken ze op? Hoe evolueerden ze? Enz. enz.

Erna Siebens geeft ons inzicht in de wereld van de accessoires. Zij verwierf als costumière naambekendheid door haar veelzijdige werkzaamheid en creëerde kostuums voor musicals van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen en Studio 100. Voor laatstgenoemde ontwierp zij ook Kabouter Plop en zijn vrienden. Zij werkte als adviseur voor de VRT en VTM, leverde de kostuums voor de films van Lieven Debrauwer en tv-series als Lili en Marleen en Stille Waters. Haar carrière brak internationaal door toen ze ook creaties begon te maken voor Holiday on Ice en Wentink Events in Hilversum.