4-daagse naar Hessen

Hessen ligt in het hart van Duitsland. Naast het uitgestrekte Taunusgebergte en de grote steden, heb je ook nog de middeleeuwse stadjes met hun marktpleintjes en vakwerkhuizen. De Romeinen legden hun heirbanen, later bouwden de graven van Nassau er hun kastelen en was de streek een doorgangsgebied voor handelskarvanen. Daar waar de Tweede Wereldoorlog zijn sporen naliet verscheen bij de heropbouw indrukwekkende moderne architectuur.

De hoofdstad is het levendige Wiesbaden dat de bombardementen in 40-45 ongeschonden is doorgekomen en nu weer de mondaine stad van weleer is. In de buurt van Frankfurt, het financiële hart van Europa, lag onze verblijfplaats Bad Homberg. een sympathiek kuuroord met een mooie Altstad. Ons hotel lag aan de rand van het kuurpark op enkele passen van het stadscentrum. Een topligging.

Minder gekend bij de Vlamingen hebben we genoten van een lekker wijntje, het was terug een boeiende DF-reis vol afwisseling met Carlo Goethals als gids.

Dag 1

Mainz is een stad met een geschiedenis van bijna 2000 jaar. Rond de beroemde Mainzer Dom, één van de belangrijkste kerken van Duitsland , bevinden zich de gezellige straatjes en winkeltjes. Na een korte wandeling in de Mainzer Altstadt, brengen we een geleid bezoek aan het Gutenberg museum. Het laat op een aantrekkelijke wijze het ontstaan en de evolutie van de boekdrukkunst zien aan de hand van het leven en het werk van de Gutenberg.

Daarna via Frankfurt tot in Bad Homburg onze verblijfplaats. We logeren voor drie nachten in Hotel Maritim.

Dag 2

In de voormiddag bezochten we het Freilichtmuseum ‘Hessenpark’, een openluchtmuseum dat 400 jaar Hessische geschiedenis tot leven brengt. Een honderdtal gebouwen tonen hoe de mensen vandaag, gisteren en vroeger leefden. Actuele tentoonstellingen hierin geven aandacht aan de recente gebeurtenissen in de Europese geschiedenis.

Daarna ging het verder via de Großer Feldberg, met zijn 878 m de hoogste berg van het Taunusgebergte, naar Köningstein, waar we het middagmaal namen. Nadien brac htenwe een bezoek aan Burg Köningstein, één van de interessantste kasteelruïnes van Duitsland. De sporen van het goed bewaard gebleven verdedigingssysteem uit de 14de en 15de eeuw, met zijn imposante verdedigingswerken, zijn nog duidelijk te merken.

Königstein

Dag 3

In de voormiddag maakten we een rondrit doorheen het groene hart van het Taunusgebergte. Zo bereikten we het Rozenstadje Eltville, één van de wijndorpjes langsheen de Rijn. In het spoor van de “Bolderkar” verkenden we het historische centrum van de stad en degusteerden ondertussen enkele regionale wijnen.

Het middagmaal genoten we in "Weinstube Gelbes Haus"

Daarna ging het richting Wiesbaden, de mondaine hoofdstad van Hessen. Als eigendom van de Nassaus ontwikkelde het zich in de 19de eeuw tot een internationaal kuuroord. De stad werd een geliefd verblijf voor welgestelden, renteniers en voor de Russische adel op vlucht voor Lenin. Wiesbaden kwam de Tweede Wereldoorlog relatief ongeschonden door, mede omdat de Amerikanen de stad tot hun toekomstig hoofdkwartier bestemden.

We startten aan de Neroberg, waar we met het watertreintje uit 1888 omhoog tuften.

In de omgeving van het Russisch Kerkje genoten we van een breed uitzicht op de Rijnvallei.

Daarna reden we richting centrum waar we flaneerden tussen imposante architectuur uit het interbellum, weelderig parken en plantsoenen, zo kenmerkend voor deze elegante stad aan de Rijn.

We wandelden o.a. langs het Kurhaus. De Marktkirche en het Neues Rathaus, der Schweiger, de Romerturm en de luxueuze winkelstraten.

Dag 4

In de voormiddag bezochten we Saalburg.

In de Romeinse tijd was het een fort (‘castellum’). Met zijn gekanteelde muur bewaakte het de voormalige grens tussen het Romeinse en het Germaanse rijk.an het Romeinse rijk, de Limes. Dit Romeins fort (Unesco werelderfgoed) werd in opdracht van keizer Wilhelm II op zijn oorspronkelijke plaats herbouwd. De complete ommuring, gebouwen van steen en hout zijn er te zien. Ingerichte vertrekken, modellen en archeologische vondsten geven een indruk van het leven van de soldaten en de plaatselijke bevolking.

Er is ook een tijdelijke tentoonstelling met als onderwerp de geschiedenis van het kleinste kamertje.

Impressies van Bad Homburg